CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Wednesday, May 6, 2009

kasih ibu.....


orang kata aku lahir dari perut mak..
(bukan orang kata..memang betul pun..)

bila dahaga,yg susukan aku...mak
bila lapar,yg suapkan aku..mak
bila lonely,yg sentiasa di smping aku..mak
kata mak,word pertama yg aku sebut..mak
bila bgun tdo,aku cr..mak
bila nangis,org pertama yg dtg..mak
bila nk manje2,aku cr..mak
bile nk bergesel,aku dekati..mak
bila mrjuk,yg bleh pujuk cuma..mak
bila buat salah,yg paling cepat mara..mak
bila takut,yg tenangkan aku..mak
bila nk peluk,yg aku suka peluk..mak
aku selalu teringatkan..mak
bila sedih,aku mst call..mak
bila seronok,org pertama yg aku gtau..mak
bila bengang,aku ske luah pd..mak
bila takut,aku selalu pggil.."makkkkkkkk"
bila sakit,org yg pling risau adlh..makk
bila nk exam,org yg pling risau..mak
bila buat hal,yg mara aku dl..mak
bila ada mslh,yg pling risau..mak
yg still peluk & cium aku smp ari ni..mak
yg selalu msk fav food aku..mak
yg slalu smpn & kms brg2 aku..mak
yg slalu berleter kt aku..mak
yg selalu puji aku..mak
yg selalu nshat aku..mak
bila nk kawin,org 1st yg aku tnjuk & rujuk..mak

bila aku ade pasangan hidup sendiri
Bold
bila hepi,aku cari..dia
bila sedih,aku cr..mak

bila bjaye,aku cite pd..dia
bila gagal,aku cite pd..mak

bila bahagia,aku peluk erat..dia
bila berduka,aku pluk erat..mak

bila nk bercuti,aku bawa..dia
bila sibuk,aku anta ank ke umah..mak

bila smbut valentine,aku bg hadiah pd..dia
bila hari ibu,aku cme wish "Selamat Hari Ibu"

selalu..aku igt dia
selalu..mak igt kat aku

bila2,aku akn call dia
ntah bila..aku nk call mak

selalu..aku belikan hadiah utk dia
ntah bila..aku nk blikan hadiah utk mak

renungkanlah:
"Kalau kau dh abis bljar & bkerja..bolehkah kau kirim wang utk mak??
mak bukan nk byk..RM50 sebulan pun ckup la.."

berderai air mata jika kita mendengarnya....

tapi kalau mak sudah tiada...
MAKKKK..RINDU MAK....RINDU SANGAT...

berapa ramai yg sggup suapkan ibunya.....
berapa rmi yg sggup cuci muntah ibunya.....
berapa rmi yg sggup mgantikan lampin pakai ibunya.....
berapa rmi yg sggup bersihkan najis ibunya.....
berapa rmi yg sggup buang ulat & bersihkan luka kudis ibunya.....
berapa rmi yg sggup brenti keje utk jga ibunya.....
dan akhir skali...
berapa rmi yg menyembahyangkan jenazah ibunya....

seorg ank mdptkan ibunya yg tgh sibuk siapkn mkn mlm di dapur,
lalu mghulurkan sekeping kertas,
ibu sgera mngesat tgn & mnymbut kertas yg dihulur si anak lalu mbacanya..

1) tolong g kedai : RM4
2) tolong jge adik : RM4
3) tolong buang sampah : RM1
4) tolong kemas bilik : RM2
5) tolong siram bunga : RM3
6) tolong sapu sampah : RM3
JUMLAH : RM17

selesai mbaca,si ibu trsyum memandang ank smbil terfikirkan sesuatu.lalu si ibu mencapai sebtg pen & menulis sesuatu di blkang kertas yg sma.

1) kos mngndungkan kamu selama 9 bln : PERCUMA
2) kos bjaga mlm krn mjagamu : PERCUMA
3) kos air mata yg menitis keranamu : PERCUMA
4) kos kerungsingan krn bimbangkanmu : PERCUMA
5) kos siapkan mkn minum,pakaian & kperluanmu : PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku : PERCUMA

berlinang air mata si ank mbaca apa yg dituliskan si ibu. si anak menatap wajah ibu, memeluk & berkata, "Saya Sayangkan Ibu". kemudian si anak mengambil sebatang pen & menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yg sama ditulisnya..

SELAMAT HARI IBU....
SAYA SAYANGGG IBU...


0 comments: